Na co si dát pozor při výběru kliniky estetické medicíny?
Maximální kvalita – maximální profesionalita – maximální spokojenost. Nejen o kritériích a hodnocení zákroků estetické chirurgie v rozhovoru s primářem Ústavu estetické medicíny v Emauzích, MUDr. Dušanem Zárubou.
Existují kritéria pro hodnocení kvality zákroku?
Efekt operace nezáleží jen na lékaři a na tom, jestli je trochu lepší nebo trochu horší. Můžeme diskutovat o rychlosti zahojení, o kvalitě a efektu operace, o použití nejvhodnějších metod a technik, ale to jsou subjektivní hodnocení. To, co já považuji za nejlepší způsob provedení operace, tak nemusí vnímat jiný chirurg. Někteří pacienti chtějí, aby byl efekt hodně nápadný, jiní zase méně. Záleží na tom, jak vycítíte, co pacienti žádají a co by si přáli. Důležité je, aby byli s výsledkem operace spokojení. Samozřejmě nesmí dojít k poškození pacienta nebo k zásadní chybě při operování. Jak vždycky říkám, estetická chirurgie je o pocitu. O tom, co člověku vadí, co cítí, že ho obtěžuje nebo mu snižuje sebevědomí, a proto se rozhodne jít na operaci. A pak by si měl již při konzultaci i porozumět s lékařem.
Jak poznám nekvalitní kliniku estetické chirurgie?
V každém medicínském oboru existují top kvalitní – střední – a nekvalitní služby. Mnoho lidí má pocit, že plastickou chirurgií se dají vydělat velké peníze. Ono to ale není tak jednoduché. Kvalita v dnešní době stojí dost peněz – výroba kvalitního materiálu i vybavení je dražší a dražší, a proto se zvyšují nejen náklady, ale i ceny operací. A to se dá samozřejmě ošidit. Kromě nevyhovujícího zázemí a nekvalitních materiálů je pak velké riziko i nedostatečná kvalifikace. Takže určitě pozor na podezřele nízké ceny nabízených zákroků. V Česku je toto naštěstí ojedinělé, mnohem větší problém je to v některých západních zemích nebo v rozvojovém světě, kde se řada lidí snaží na plastické chirurgii vydělat na úkor kvality i odpovídající profesionality.
Mohou po zákroku nastat nějaké komplikace?
Estetické operace jsou operace jako každé jiné a stejně tak mohou mít běžnější i neobvyklé komplikace. Místo po zákroku se může například špatně hojit, což ale neznamená, že se udělalo něco špatně. Každý organismus reaguje jinak. Pracujeme s živým materiálem, živou tkání, která nikdy nereaguje na zásah stejně, to není jako zatlouct hřebík, který i po desáté zatlučeme stejně.
Nemůžeme znát všechny okolnosti komplikací, zda nejsou pro hojení již vrozené nebo momentální špatné dispozice, zda například pacient dodržoval lékařem nařízenou péči. K hodnocení chirurgů – ten je lepší a ten je horší – jsem hodně opatrný, jde obvykle o hodnocení pacientů a záleží na konkrétním vnímání a konkrétní situaci. U negativního hodnocení operace pacientem se nelze vždy spoléhat na jeho 100% objektivnost a je to vždy pouze jeho subjektivní pocit někdy ovlivněný i jeho okolím.
Jak si mám tedy vybrat tu správnou kliniku?
Když si pacient vybírá, na jaké pracoviště jít, mělo by to být pracoviště s patřičným zázemím, s delší dobou existence, se stálými zaměstnanci, kteří se oboru prokazatelně věnují delší dobu. Pokud se každého půl roku obměňuje lékařský a zdravotnický personál, svědčí to o problematičnosti kliniky. Nehodnotil bych pracoviště estetické chirurgie od nejlepšího po nejhorší – musí splňovat určité základní požadavky, a pak by neměla nastat žádná zásadní komplikace. V našem ústavu jsme se vždy snažili, aby měli všichni lékaři i sestry kvalitní medicínský základ, aby se operace prováděly tak, jak mají, v kvalitním a dostatečně vybaveném prostředí a s kvalitními a osvědčenými materiály.
Proč by si měli pacienti vybrat Ústav estetické medicíny?
Myslím, že máme tu výhodu, že se estetické chirurgii věnujeme ze všech center nejdéle, takže zkušenosti se nabalují, přidávají. Specializujeme se výhradně na estetickou chirurgii oproti jiným pracovištím, která mívají širší záběr. Myslím si, že máme standardně a dlouhodobě dobré výsledky, operace se snažíme provádět v maximální možné kvalitě a s důkladnou znalostí problematiky i řešení možných komplikací. Řada lidí sem chodí proto, že tu kdysi byla jejich maminka nebo kolegyně a jsou spokojené. Což je to, čeho chceme dosáhnout – maximálně spokojení pacienti, kteří se vracejí, a vysoká kvalita všech služeb.