Jak si správně vybrat kliniku plastické chirurgie?
V případě, že žena uvažuje o plasticko-chirurgickém zákroku, má samozřejmě mnoho dotazů a nejdříve se snaží kliniku kontaktovat. Ať již prostřednictvím e-mailu nebo telefonu. Jsou klientky, které obešlou více zařízení a poté navštíví to, které se jim jeví jako nejvhodnější. Tomu, jak si vybrat vhodnou kliniku a operatéra, se budeme věnovat v článku připraveném MEDICOM Clinic.
E-mailový a telefonní kontakt utváří „první dojem“ o zdravotním zařízení. Při telefonickém kontaktu s recepcí samozřejmě záleží na profesionalitě asistentky recepce dané kliniky, tedy jak dokáže zodpovědět několik prvních dotazů ohledně zákroku, jak sympaticky jedná s klientkou a s jakou obratností sjedná konzultaci.
Druhým aspektem jsou webové stránky pracoviště a textové odkazy k zákrokům, foto a samozřejmě kontakt na operatéra a jeho prezentace. Prestižní kliniky seznamují své potencionální klienty s profesionálními životopisy lékařů, což je velice důležité. Může se stát, že některé estetické operace provádějí, obvykle za dumpingovou cenu, i lékaři jiných oborů než je plastická chirurgie. Prokazují před laickou veřejností svoji "kvalifikaci" certifikáty z různých seminářů a kurzů. To je samozřejmě nedostatečné. Kvalifikovaný plastický chirurg se musí umět prokázat vysvědčením o složení atestace z oboru plastická chirurgie, na jehož základě obdrží od ČLK "Osvědčení o výkonu praxe z oboru plastická chirurgie". Jedině tyto dva doklady potvrzují odbornost lékaře. Každý lékař, jakéhokoli oboru, by měl mít tyto dva doklady /kopie/ vystaveny např. v čekárně, pracovně, konzultační místnosti, aby si kdokoli a kdykoli mohl ověřit odbornost navštíveného specialisty. Za další kvalifikaci by mohlo být posuzováno výběrové členství ve Společnosti estetické chirurgie. Certifikáty a diplomy svědčí o zájmu chirurga sledovat dění na poli plastické chirurgie a nadále se vzdělávat. Při zkoumání životopisu lékaře je tedy na prvním místě samozřejmě informace o složení atestace v oboru. Při podrobnějším zkoumání je důležitá informace, jak dlouho je specialista od atestace, což do jisté míry odráží jeho zkušenosti, délku praxe, která je v chirurgických oborech neocenitelná. Tyto zkušenosti se u chirurga uplatní především při řešení závažných stavů, případně komplikací.
Na internetu si klientky v současné době mohou předem prohlédnout i interiér kliniky, operační i lůžkovou část. Seriózní kliniky dále seznámí své klienty ať již na webových stranách či formou letáčků se svým technickým vybavením, typem přístrojů apod. Současná plastická chirurgie, a tím myslím nejenom její estetickou část, zažívá velký rozvoj, jak z hlediska přístupu lidí, jejich názorů, postojů k tomuto oboru, ale i moderními metodami, postupy a vybavením. Není již výsadou známých osobností, může si ji dovolit téměř každý.
Klientka by poté měla navštívit pouze takové pracoviště, tedy zařízení, které se kvalifikovaně dokáže postarat o své pacienty, od začátku až do konce, ve dne, v noci. Je zde předpoklad, že se zde setká s atestovaným plastickým chirurgem, který ji dokáže nejen odoperovat, ale dokáže také zajistit i náležitou odbornou pooperační péči, převazy, kontroly, okamžitě reaguje na možné komplikace.
Dobrým znamením je i „dobrá adresa“ zařízení a jeho dostupnost. Stejně jako příjemně upravené a čisté prostory. Klientka by se na klinice měla cítit dobře. V osobním kontaktu na daném pracovišti je asi nejlepší vizitkou recepce a reference spokojených pacientů/tek, se kterými se klient zde setkává. Jejich chvála a doporučení je jistotou, že lékař, ke kterému se objednává, je ten správný a bude o něj dobře pečovat.
Každému plasticko-chirurgickému zákroku musí předcházet osobní odborná konzultace s plastickým chirurgem, který následně pacientku odoperuje. Při předoperačním konzultačním vyšetření musí být do detailu prodiskutována veškerá problematika daného stavu, navrženo optimální operační řešení, vysvětlena pooperační péče i možná rizika. Operatér pak během operace nejlépe ví, na čem se s pacientkou domluvil. Někdy přicházejí na konzultaci pacientky s neadekvátními představami, pak lékař musí umět své možnosti vysvětlit. Pokud nedojde ke shodě názorů mezi lékařem a pacientkou, je lépe neoperovat. Je to o vzájemné důvěře. Uchazečka o operaci si může zjistit názor dalšího odborníka (druhý názor, second opinion) na několika pracovištích, udělat si obrázek o jednotlivých lékařích a klinikách a teprve pak se rozhodnout. Na druhou stranu, pokud klientka či pacientka obchází jedno pracoviště za druhým, je to varovným znamením pro lékaře. Také ten si totiž vybírá své pacientky a odmítá ty, o jejichž fyzickém či psychickém zdraví není přesvědčen. Tím chrání nejenom své zájmy, ale i pracoviště. Hledání správného plastického chirurga a správného pracoviště by nemělo probíhat jen porovnáváním inzerce na internetu nebo v časopisech. Ze všeho nejdůležitější je osobní kontakt. Personál zařízení by měl být příjemný, vstřícný od recepční až po chirurga. To musí vycítit klientka sama. Je to velice individuální. Rozhodující jsou již první momenty konzultace, to, jak se v daném prostředí cítíme, zda se dokážeme odhodlat svěřit se se svými pocity a dotazy. Osobní vzájemné sympatie při konzultaci s lékařem vytváří vlastní komunikace, způsob vyjadřování, vysvětlení problému estetické vady a její způsob odstranění. Důležitou roli zde hraje empatie lékaře a čas věnovaný klientce.
Varovným příznakem je samozřejmě, pokud lékař neumí odpovědět, neumí doporučit vhodnou metodu zákroku, věnuje se plastické chirurgii pouze příležitostně, daný zákrok operuje zřídka apod. Rozhodují letité zkušenosti, hodiny strávené na sále, kolikrát operatér daný zákrok uskutečnil a samozřejmě s jakými výsledky. Dobrý operatér seznámí klientku s fotografiemi před a po zákroku, setkal se s podobnými případy.
Na závěr je nutné poukázat na cenovou politiku zařízení. Pro někoho může být cena kriteriem nejdůležitějším, ale může reflektovat i kvalitu péče, eventuálně ocenění lékaře. Při koupi jiných služeb nebo produktů, např. auta, také není cena vždy rozhodující, ale i komfort, způsob výroby, eventuelně doplňky apod. Samozřejmě provoz na pracovišti vybaveném kvalifikovaným personálem, veškerou technikou, klimatizací a filtrací vzduchu je dražší než zákroky na ambulanci. Varovným příznakem je neprůhledné sdělování cen, kdy klientka neví, za co přesně platí, co cena za operaci obsahuje, zda bude něco doplácet apod.
Kdo chce najít vhodného, důvěryhodného operatéra měl by dát i na radu přátel či známých. Nejcennější je osobní zkušenost. Plasticko-chirurgický zákrok je závažné rozhodnutí a k získání podrobných informací je potřeba vynaložit dostatek času.
Autorem článku je klinika Medicom (fotografie - archiv kliniky Medicom).